Egyiptom

2015. 07. 30.

Egyiptom: Elnapolták a terrorvádal gyanúsított  Al-Jazeera újságíróinak ítélethirdetését



Elnapolta a kairói büntetőbíróság az Al-Jazeera pánarab hírtelevízió Egyiptomban terrorvádak alapján perbe fogott újságíróinak csütörtökre kiírt ítélethirdetését, nem hivatalos források szerint azért, mert a bíró agyvérzést kapott.

A bíróságnak helyt adó dél-kairói Tora börtön kapuinál összegyűlt újságírókat és diplomatákat a fogházat őrző rendőrtisztek értesítették a tárgyalás elhalasztásáról, igazságügyi illetékesek nem szolgáltak hivatalos indokkal. Amennyiben igaznak bizonyul a világszerte nagy figyelemmel kísért eljárást vezető bíró betegségéről kiszivárogtatott hír, az a legrosszabb esetben akár a per újraindítását is jelentheti.

Új időpontnak – ellentmondásos hírek szerint  – az augusztus 2-át, illetve 8-át  jelölték meg.

Az Al-Jazeera újságíróit 2014-ben héttől tíz évig terjedő szabadságvesztésre ítélték azzal a váddal, hogy az időközben  terrorcsoporttá nyilvánított szervezetet, a 2013-ban megbuktatott iszlamista elnök, Mohamed Murszi mögött álló Muszlim Testvériséget támogatták, valamint álhírekkel mocskolták be Egyiptom hírnevét. A semmítőszék az év elején a per újrafelvételét rendelte el, és az újságírók több mint 400 nap után elhagyhatták börtönüket.

A három letartóztatott újságíró közül az ausztrál Peter Greste-t kitoloncolták, két társa – az egyiptomi-kanadai Mohamed Fahmi és az egyiptomi Báher Mohamed – azóta szabadlábon védekezhet. Fahmi a kitoloncolás reményében – állítólag magas rangú kormánytisztviselők unszolására – röviddel ideiglenes szabadlábra helyezése előtt leadta egyiptomi útlevelét, ennek ellenére nem hagyhatta el az országot.

Abdel Fattah Al-Sisi államfő tavaly hozott egy határozatot, amely lehetővé teszi az Egyiptomban perbe fogott, vagy elítélt külföldi állampolgárok kitoloncolását. Az elnöki határozat sokak szerint a nemzetközi porondon Kairónak sok fejfájást okozó Al-Jazeera per miatt született.

Az Al-Jazeera az “arab tavasz” kirobbanása idején szinte minden arab országból közvetítette az eseményeket amik gyakran nem fedték a valóságot. Hasonló esett történt Egyiptomban is ami végül diplomáciai válságot teremtett az arab csatornának otthont adó Katarral.

Egyes megfigyelők nem zárják ki azt a forgatókönyvet sem, hogy az ítélethirdetést azért tették át két nappal az új Szuezi-csatorna megnyitója utánra, hogy ne veszélyeztessék az ország legjelentősebb nemzeti projektjét felavató ünnepély sikerét.

Orientalista.hu – MTI

Címkék: ,






Back to Top ↑