Cadmus fordítás Cadmus
  • Húszik válaszcsapásai a Vörös-tengeren

  • Szíriai konfliktus

  • Palesztin – izraeli konfliktus

  • Legolvasottabb híreink

    • No results available
  • Keresztényüldözés a Közel-Keleten

  • Afganisztáni háború

  • Tajvani konfliktus

  • Örmény-azeri konfliktus

  • Időjárás

Interjú

2018. 02. 14.

Interjú Elie Saabbal a világhírű libanoni divattervezővel

2018. 02. 14.

 Eli Saab egy valódi ikon, aki az arab világ és kultúra képviselőjeként, saját magát felépítve tört be a divatvilágba, és vívta ki helyét a legnagyobbak között.

Ő az első közel-keleti divattervező, aki Rómában mutatta be kollekcióját. Fő műhelye Bejrútban van, de dolgoztat Milánóban és Párizsban is. Elie Saab, libanoni divattervezővel beszélgetet az Euronews riportere.

– Hogyan hat, miként befolyásolja a divat a Közel-Kelet és a Nyugat párbeszédét – kérdi Daleen Hassan, az Euronews riportere.

– A divat világában nincsenek határok, ez egy egyetemes nyelv, amit minden ember beszél. A divat egy olyan önkifejezési mód, művészet, mint a film. Gyönyörű nyelvezettel – vallja Elie Saab.

– Mit gondol, Ön ennek a párbeszédnek a “keresztapja”?

– Valahol igen, hiszen amit teszek az befolyásolja az embereket, különösen az arab ifjúságot. Amikor nemzetközileg ismert lettem, sőt már az előtt is, mikor indult a divattervezői pályám, rögtön nagy célokkal vágtam bele. Ebben a szakmában nem létezik könnyű út. Ezért természetesen boldog vagyok, hogy oda jutottam a divatvilágban, ahol állok. Következésképpen, teljesen hétköznapi számomra a “híd-szerep” a Közel-Kelet és a világ többi része között. Tudom, hogy a régió fiatalsága tehetséges, csak esélyt kell kapniuk.

– Idézem Önt; “a tehetség önmagában kevés ahhoz, hogy divattervező váljék valakiből. A folyamatos munka és az elszántság is kell.” Mit gondol, az új generáció tud ezzel azonosulni?

– Meggyőződésem, hogy a tehetség nem elég. Meghatározó, hogy mit kezdesz a tehetségeddel. Ha tudsz élni vele, akkor érsz bármit is a tehetségeddel. Sajnos, túl sok fiatalt részegít meg az első siker.
Ez a legnagyobb ellensége minden sikernek. Az igazi sikerhez vezető út több állomásból áll. Egy lépcsősor, amit meg kell mászni ahhoz, hogy hullócsillag helyett állócsillag légy.

– Tehát ez, egy egymásra épülő folyamat?

– Pontosan. A siker eredmények sora. Nem hiszek a hirtelen jött sikerben!

– Amikor elkezdett Európában dolgozni, számos kihívással szembesült. Manapság Európa a divatházak fő központja. Hogyan jutott el idáig?

– Kemény volt. Nehéz az első lépéseket megtenni a divatvilágban, amikor elkezdtem, senki sem hallott rólam azelőtt. Egy közel-keleti dizájner kollekciója… egy igazi kihívás volt a kezdet Rómában, 1996-ban. Akkor már ismert voltam az arab világban, de Európában megint a nulláról kellett indulnom. Most így, hogy visszanézek látom, ajtót nyitottam a fiataloknak ebbe az iparágba.

– Hogyan tekint Európa a mai, fiatal arab generációra, különösen a menekültválság fényében? Tehernek, esetleg kulturális forrásnak látják Európa számára?

– Az arab fiatalok többsége tehetséges és keményen dolgozik. Sokat adnak egy kollektívának, bárhová is kerüljenek. Ha Európa nem hagyja ezt figyelmen kívül, hasznára válik a menekültek jelenléte, akiknek nagyobbik része kreatív. Talán most is nehézségekkel küzdenek, de készen állnak a tanulásra, nyitottak bármilyen lehetőségre.

– Hogyan gyúrható egybe a kreatív művész és a vállalkozó?

– Rögtön kiderült, hogy ez a véremben van. Nem kedvelem a divatról szóló cikkeket, de segítik a kreativitást, a divattervezést és az üzletet. Szeretem látni, hogy kollekcióim közül melyik a legkedveltebb a nők körében világszerte. Tudja, az Elie Saab már egy nagy cégcsoport. Aligha lennénk ebben a helyzetben, ha nem üzletemberként, kereskedőként vezetném a vállalatot.

A divatipar sok munkahelyet teremt. És ez egy új iparág itt, a Közel-Keleten. Számos befektető tesz pénzt a divatba, és nem csak a Közel-Keleten, hanem egész világszerte.

– Az ázsiai piac és befektetők az európai divatházakban bíznak, mint a Valentino vagy a Versace, ahogyan Katar vagy Kína bevásárolta magát. Mit kell tenni Önnek ebben a helyzetben?

– Az összes divatcég olyan, mint egy bank. Amennyiben nem így gondolkodunk, üzletileg kudarcra vagyunk ítélve. Például, amikor a Qataris rengeteg pénzt invesztált a Valentino-ba, a divatház szintet lépett. Nagy összeget pumpáltak a cégbe, mire a vállalat gyorsan abban a piaci helyzetben találta magát, ahol most van.

– Hogyan képes egyensúlyt teremteni kollekcióiban az egyéni művészi látásmód és az adott kultúra jellegzetességei között?

– Azt hiszem, ez a gyökerekben rejlik. Manapság a dizájn szépsége képes minden kultúrában hatni, lenyűgözni. Ami fontos, hogy a tervező megtartsa identitását, saját stílusát, irányvonalát, és képes legyen ugyanaz maradni.

– Hogyan határozná meg a luxus fogalmát?

– A luxus minden, ami pénzért nem vásárolható meg. Nem vehetünk meg mindent, amit csak akarunk. Gondoljon azokra a dolgokra, amiket álmodunk, de még akkor sem vásárolhatjuk meg azokat, ha pénzügyi eszközeink rendelkezésre állnak.

– Hogyan szeretné, hogy emlékezzenek Önre?

– Őszintén szólva, szeretném, ha emlékeznének rám. De az emlékezés ideje azután jön el, ha már elmentél. Az emlékezés egy jóval hosszabb időszak, mint egy emberöltő.

Euronews

Megosztom:

, , , , ,




Back to Top ↑