2019. 07. 25.

Kínai tévéadások afrikai háztartásokban

A műholdas műsorszórás jóvoltából Afrikában kinyílt a világ a külvárosi szegények és az elmaradott területek előtt is, s mindez Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai elnöknek köszönhető. Az ázsiai birodalom első számú vezetője 2015-ben hirdette meg a Tízezer falu elnevezésű programját, amelynek keretében megígérte: elviszik a digitális televíziózást a fekete kontinens szegény vidékeire is.

Korábban a tévénézés a földrész számos részén a gazdagok privilégiuma volt, ám ők is kénytelenek voltak elavult, rossz minőségű analóg adással beérni.

Hszi terve az volt, hogy modern, digitális, műholdas műsorszóró hálózatot építtet ki átjátszóállomások során keresztül, amivel lényegében akár Pekingből is lehet sugározni tévéadást Afrika legeldugottabb sarkába is. Ha valaki e tervet pusztán emberbaráti gesztusnak tekinti, az – írja a CNN amerikai hírtelevízió honlapja – valószínűleg téved. A kínai államfő elképzelése ugyanis sokkal inkább mesteri húzással ér fel, amely javítja Kína megítélését Afrikában, miközben Peking szorosabb ellenőrzés alá vonhatja a kontinens kommunikációs infrastruktúráját, s úgy irányíthatja Kína médiában való megjelenését, ahogy akarja. Másrészt pedig zsíros bevételhez és hatalomhoz juttat egy fontos, ám korábban nemzetközileg jegyzetlen kínai céget. Ez pedig a StarTimes, amely a pekingi kormány fővállalkozójaként kivitelezi a Tízezer falu programot, lehetővé téve a vállalat számára, hogy domináns helyzetbe kerüljön az 1,2 milliárd fős afrikai piacon.

A PEKING ÁLTAL TÁMOGATOTT MŰSORSZÓRÓ IDŐVEL KISZORÍTJA AZ ŐSHONOSAKAT

Ma a társaság harminc afrikai ország tízmillió előfizetőjét árasztja el kínai showműsorokkal, tizedrangú kungfu-filmekkel, teríti híreken keresztül a kínai állami propagandát, háttérbe szorítva a nyugati adókat. Továbbá Zambiában és Kenyában olyan mértékben ellenőrzi a tévéhálózatokat, hogy egyesek félelmei szerint a StarTimes akár le is kapcsolhatja a teljes rendszert, ha úgy tartja kedve. Annak ellenére, hogy a brit közszolgálati BBC és a dél-afrikai MultiChoice adásai több előfizetőhöz jutnak el, az általános vélekedés szerint az állami befolyás alatt álló StarTimes máris túl nagy hatalomhoz jutott az afrikai televíziós hálózatokban.

Magyar Nemzet – Mártonffy Attila

 

Sharing is caring!

, , , , ,




Back to Top ↑