Cadmus fordítás Cadmus

Tombol a politikai vihar az al-Jazeera körül

Miközben politikai vihar tombol az al-Jazeera televíziós adó körül, Szalah Negm, a dohai központú pánarab televízió hírigazgatója nem akar tudomást venni a rendkívüli állapotról – írja a dpa német hírügynökség.

 “Nálunk ugyanúgy folyik minden, mint eddig” – mondja a vékonydongájú, őszhajú újságíró halk, de határozott hangon. “Vagy talán Ön tapasztal itt bármifajta vihart” – kérdezi egy emelettel a hatalmas newsroom fölött, ahol a szerkesztők a következő órák programjain dolgoznak.

Ténylegesen azonban az al-Jazeera több mint húszéves történetének egyik legsúlyosabb válságát éli éli át. A Katar körüli válság kirobbanása óta az emírség által finanszírozott hírtelevízió a viták kereszttüzében áll. A csatorna már régóta folyamatos bosszúságot jelent Szaúd-Arábia és szövetségesei, Bahrein, az Egyesült Arab Emírségek, valamint Egyiptom számára. A négy ország vezetői felszólították a katari emírt: az al-Jazeerát zárják be, mégpedig örökre.

Szították az arab tavaszt

Az említett országokat mindenekelőtt az zavarja, hogy az al-Jazeera beszámolóiban tág teret biztosít a Muzulmán Testvériség pánarab iszlamista mozgalomnak és más iszlamistáknak. Az adó pódiumot biztosít “a terrorizmusnak és a szélsőségnek” – mondta felháborodottan az Egyesült Arab Emírségek külügyminisztere. A hírcsatorna azok közé a médiumok közé számít, amelyek 2011-ben szították az arab felkeléseket.

Ali bin Szmaih al-Marri, a Katari Országos Emberjogi Bizottság elnöke felmutat egy fényképet a Katar elleni blokádról és annak az Öböl-menti Együttműködési Tanács, a GCC tagországainak polgáraira gyakorolt hatásáról tartott sajtóértekezleten a genfi ENSZ-palotában 2017. június 16-án. (MTI/EPA/Martial Trezzini)

Az egyiptomi elit a mai napig bűnrészesnek találja abban, hogy 2012-ben a Muzulmán Testvériségből alakult párt, a Szabadság és Igazságosság Pártja vezetője,  Mohamed Murszi nyerte az elnökválasztást. 2013-ban, amikor a katonaság megdöntötte Murszi hatalmát, az al-Dzsazíra minden más adót lekörözve aprólékosan beszámolt az ellentüntetésekről – Szaúd-Arábia és az emírségek hatalmasainak bosszúságára, akik a Muzulmán Testvériséget, ugyanúgy, mint Egyiptom jelenlegi vezetése, terrorszervezetnek tekintik és tagjait üldözik.

Média, mint hatalmi eszköz

A bírálók azt vetik az al-Dzsazíra szemére, hogy nem más, mint eszköz, amellyel a kis Katar befolyást akar gyakorolni. A hírtelevízió ellenzői számára különösen dühítő, hogy az arab világban változatlanul népszerű programjával olyan tömegeket ér el, mint kevés televízió a térségben. Az al-Dzsazíra angol nyelvű adásával nemzetközileg is konkurenciát jelent a CNN-nek, vagy a BBC-nek. A hírtelevízió Szarajevóból külön programot sugároz a Balkán számára. Háromezer munkatársával az adó “globális játékos” lett.

Szabad, mint a nyugati nagyok

A hírigazgató a finanszírozók politikai befolyását firtató kérdésre kérdéssel válaszol: “A Deutsche Wellét a német kormány finanszírozza, a Deutsche Wellének is feltenné ezt a kérdést?”. A 60 éves hírigazgató korábban a BBC-nek dolgozott, sokáig Hollandiában élt és ismeri a nyugati médiát. Szerinte az Al-Dzsazíra ugyanolyan szabadon dolgozhat, mint a Deutsche Welle. “Senkitől sem kapunk utasításokat” – mondja, s újra meg újra felsorolja az al-Dzsazíra vezérelveit: pontosság, tisztesség, kiegyensúlyozottság.

Éles viták

Philip Seib, a dél-kaliforniai egyetem újságírás-professzora szerint az al-Dzsazíra normái a térségben uralkodó normák fölött vannak. A hírcsatorna ugyan nem bírálja a katari uralkodó családot, más módon kérdőjelezi meg a status quót.
Az adó ismert arról, hogy a legkülönfélébb oldalakat szóhoz juttatja. Híres-hírhedt “Az ellentétes irány” című talkshow, Fejszal al-Kasszim moderátor és a meghívottak  akár kiabálnak is egymással. Az al-Jazeera hírigazgatója elmeséli, hogy a Katar körüli viszály kirobbanása után, az adó az ország ellen blokádot meghirdető államokból is igyekezett megszólaltatni embereket, “de Szaúd-Arábia nem engedte, hogy beszéljenek velünk.”

Muhammad bin Abdul Rahman ász-Száni sejk, katari (b) és Sigmar Gabriel német külügyminiszter sajtótájékoztatót tart a wolfenbütteli Herzog August Könyvtárban 2017. június 9-én. Négy nappal korábban négy arab állam: Bahrein, Egyiptom, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek megszakította a diplomáciai kapcsolatokat Katarral, akik a terrorizmus pénzelésével vádolják a katari emírséget. (MTI/EPA/Felipe Trueba)

Az al-Jazeera hírigazgatója valószínűleg csodálkozik a hírcsatornát bírálókon. Szaúd-Arábia finanszírozza a Dubajból sugárzó al-Arabiya adót, lényegében saját csatornáját, amely teljes egészében a sivatagi királyság szellemében működik. Abu-Dzabi emírséghez tartozik felerészben a Sky News Arabiya adó.

Ezek a csatornák versenyeznek az al-Jazeerával – mondja Philip Seib. “Az al-Arabíja és a Sky News Arabíja olyan híranyagot kínál, amely konzervatívabb és inkább a fősodorban helyezkedik el, mint az al-Jazeera kínálata” – véli Seib. “Az ő újságírói munkájuk egybecseng Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek kormányainak nézeteivel. Ezek a kormányok gyakran keverednek vitába Katarral” – tette hozzá. Ilyen formán az al-Dzsazíra része a Perzsa(Arab)-öböl mentén folyó harcnak.

Orientalista.hu – (Hirado.hu, MTI)

Sharing is caring!

, , , , , , ,




Back to Top ↑