2017. 05. 10.
Kazahsztáni erősítés a stabilitásért
2017. 05. 10.
Soha nem látott katonai parádéval ünnepelte Kazahsztán a függetlensége 25. évfordulóját. A nemzetépítés Kazahsztánban nem egyszerű feladat, a közép-ázsiai régióban könnyen elképzelhető, hogy a régi ellenségek barátokká válnak, és fordítva.
A helyi kimutatások szerint 410 ezer kazah halt meg a II. világháborúban, a mostani helyzetből visszatekintve ennyien adták életüket a hazájukért. Csakhogy akkor Kazahsztán helyett a Szovjetunió egyenruháját viselték, és nem feltétlenül önszántukból kerültek Kazahsztánba a nagy unió valamely másik szegletéből, hanem sokszor a sztálini önkény űzte őket a hatalmas, de ritkán lakott földre.
Ma Kazahsztán úgy gondol magára, mint a régió stabilizáló tényezőjére, amely azért fejleszti a hadseregét, hogy soha ne kelljen használnia, emellett igyekszik kivenni a részét a nemzetközi együttműködésből. Ennek látványos eleme az asztanai tárgyalássorozat Szíriáról, amelynek célja a háború rendezése az orosz–iráni–török feltételek figyelembe vételével. A folyamatban Kazahsztán nem vesz részt, de helyet ad a megbeszéléseknek, az említett államok pedig igyekeznek kihasználni a Kazahsztán adta lehetőségeket.
Közép-Ázsia esetében nem kérdés, hogy a hatalmas távolságok miatt a legnagyobb feladat a szállítmányozás megoldása, ez pedig Kína, India és Irán számára egyaránt nagyon fontos. 2014 óta működik a Kazahsztánt Iránnal Türkmenisztánon keresztül összekötő vasútvonal, amely alternatívát jelent az eddigi lehetőségekhez képest.
Az Uzen–Bereket–Gorgan vasútvonal első városa, Uzen vasúti kapcsolatban áll Aktauval, Kazahsztán legfontosabb Kaszpi-tengeri kikötőjével, ahonnan Kína felé indulnak vonalak, valamint Azerbajdzsán is könnyen elérhető tengeri úton. A türkmenisztáni Bereket a transzkaszpi vasútvonal fontos csomópontja, ahonnan elérhető az ország legfontosabb Kaszpi-tengeri kikötője, Türkménbasi városa.
A várost a korábbi örökös elnök, Szaparmurat Nijazov önmagáról nevezte el, utódja, Gurbanguly Berdimuhamedow viszont azt ígérte, hogy az egykori Krasznovodszk térségébe egymilliárd dollárt fognak fektetni, hogy fogadni tudja a turisták özönét. A politikai akarat azonban kevés, ha a szükséges pénz hiányzik, bár az igaz, hogy a fejlesztések valóban elkezdődtek. Gorgan Iránban található, ahonnan megnyílik az út a Perzsa-öböl országai felé, egyben Kazahsztán és Türkmenisztán is úgy tudja a tengerre szállítani termékeit, hogy nem kell orosz segítséget igénybe vennie.
Türkmenisztán számára a tranzit biztosítása jelenti a legnagyobb bevételforrást a jelenlegi helyzetben, Kína pedig rendkívül fontosnak tartja az évek óta hangoztatott egy út, egy övezet projektet, hogy a kínai áruk minél hamarabb és minél olcsóbban eljussanak a világ minden pontjára.
Tekintve, hogy a szállítmányozási kapcsolatok minden érintett ázsiai ország számára elsőrendű fontosságúak, a közép-ázsiai torzsalkodások is lecsillapodhatnak, ha a nyugalom a kifizetődő.
Magyar Idők – Sitkei Levente