Lapszemle

2017. 07. 26.

Az Emírségeken múlik a Szuperjumbó sorsa



Az Airbus európai repülőgépgyártó társaság életbevágóan fontos értékesítési kampányba kezdett, amelynek célja a cég zászlóshajójának számító A380 „szuperjumbó” utasszállító óriásgép élettartamának meghosszabbítása. A toulouse-i központú cég az Egyesült Arab Emírségek megrendeléseiben bízik.

Hiába távozik a cégtől, nincs nyugovása John Leahynek, az Airbus marketingigazgatójának. Annak érdekében, hogy a cég A380-as óriásgépét életben tartsa, számottevő mennyiségre kell megrendelőt találnia a novemberi dubaji légi bemutatón. A Bloombergnek név nélkül nyilatkozó szakértők szerint az ügylet kulcspontja egy húsz gépből álló, 8,7 milliárd dollár értékű megrendelés lenne az A380 eddigi legnagyobb „fogyasztójától”, az Emirates légitársaságtól.

Az Airbus társaság zászlóshajójának a világ legnagyobb utasszállítója

Ezt követnék a brit IAG SA (British Airways), a japán ANA Holdings (All Nippon Airways, Air Japan) és a Thai Airways International megrendelései. Az Airbusnak azért létfontosságú az Emirates, mert rendelése nélkül nem tudná teljesíteni a többi, egyenként kisebb számú szállítást. Új rendelések nélkül egyébként az Airbus kénytelen lenne havi kevesebb mint egy A380 összeszerelésére korlátozni a termelést – ez pedig halálos csapás lenne a kétszintes utasszállító gépre.

A vállalat zászlóshajója 2008-ban állt szolgálatba, s 550 férőhelyével a világ legnagyobb utasszállítójának számít. A versenytárs amerikai Boeing óriásgépe, a 747 már nem okoz gondot a civil piacon, mert már jelenleg is kéthavonta gurul ki egy Jumbo Jet a szerelőhangárból. Ekkora „sebességgel” négy év alatt fogy el a restancia, de addig is a 747-et teherszállítóként is kínálják – s nem kizárt, hogy így nagyobb sikere lesz, mint a csak utasokat szállító A380-nak.

Az A380 élethosszabbító műveletének sikere fényes megkoronázása lenne a 66 éves Leahy karrierjének, aki májusban jelentette be távozását, és 23 éves pályafutása alatt marketingigazgatóként több mint ezermilliárd dollár értékű gép eladásához járult hozzá.

Az amerikai származású üzletembernek meggyőződése, hogy a gyorsan bővülő piac kedvezően fogadja az A380-at az elkövetkező években, s csak azért hosszabbította meg szolgálati idejét novemberig, hogy nyélbe üsse az üzletet az Emiratesszel. A közel-keleti légitársaság most fontolgatja a szuperjumbó modernizált változatának a beszerzését, amely a júniusi párizsi légi bemutatón kapott nagyobb nyilvánosságot A380 plus néven.

A főbb újítások közé tartozik a szárny végek különleges kialakítása, aminek révén 4 százalékkal javul az üzemanyag-fogyasztás. Megváltoztatták a belső kialakítást is: ezután 80-nal több utas foglalhat helyet, s ez ülésenként 13 százalékos költségmegtakarítást eredményez.

Egy dolog azonban még hátráltathatja az A380 kampányának időbeni lezárását, amely ugyancsak a szuperjumbó gyártási kapacitásának visszavágásához vezethet: a dubaji csomópont légterének zsúfoltsága miatt későbbre halaszthatják a szállítás megindulását.Az Airbus eddig 213 A380-at adott át tizenhárom ügyfélnek.

A rendelésállományban még szereplő maradék 104-ből 57-et kevesebb mint öt év alatt gyárthatnak le havi egygépes kapacitással, s ebből 47 az Emiratesé lesz. A cég egyébként az év végéig dönt arról, hogy 2018-tól évi kevesebb mint 12 A380 gyártására korlátozza-e a kapacitást.

Magyar Idők -Mártonffy

Címkék: , ,






Back to Top ↑