2019. 07. 13.

A török újságírók szakszervezete panaszt tett egy kormányközeli agytröszt ellen a médiajelentése miatt

Büntetőjogi panasszal élt hétfőn a török újságírók szakszervezete egy kormányközeli agytröszttel szemben, miután az a napokban jelentést tett közzé a külföldi sajtóorgánumok törökországi tevékenységéről – írta hétfőn a BirGün török ellenzéki napilap internetes oldalán.

A Politikai, Gazdasági és Társadalmi Kutatások Alapítványa (SETA) nevű török agytröszt “A nemzetközi médiaorgánumok törökországi meghosszabbított karjai” című, 202 oldalas tanulmányának megjegyzései alapján a külföldi sajtó helyi munkatársai az utóbbi években számos esetben kormányellenes hangvételben mutatták be az országot. A jelentés meg is nevezi az újságírókat, bemutatja múltjukat, társadalmi kapcsolataikat, valamint példákat közöl Twitter-bejegyzéseik közül.

A Törökországi Újságírók Szakszervezetének (TGS) elnöke, Gökhan Durmus hétfőn az isztambuli igazságügyi palota épülete előtt azt mondta: nyilvánvaló, hogy a dokumentumnak semmi köze a tudományossághoz, teljes mértékben a nemzetközi médiában dolgozó újságírók megbélyegzését célozza. A SETA a kormánykritikus beszámolókat előtérbe helyezve befolyásolni próbálta az olvasót, célpontba helyezve társainkat – fogalmazott. Hozzátette: a török média 95 százaléka a hatalmon lévő, iszlamista-konzervatív Igazság és Fejlődés Pártja (AKP) ellenőrzése alatt áll, ez a jelentés pedig azt is akadályozni igyekszik, hogy a hírek eljussanak a török emberekhez és a nagyvilágba. Egyértelmű, hogy a tanulmányt parancsra készítették – szögezte le Durmus.

A Demirören török hírügynökség jelentése alapján a TGS a SETA három alkalmazottja ellen élt panasszal “gyűlöletkeltés, illetves ellenségeskedés szítása”, valamint “személyes adatok törvénytelen beszerzése” miatt.

A SETA állítása szerint nyílt forrásokból szerezték be az adatokat. Közleményükben hangsúlyozták: a jelentés nem kifejezetten ellenzéki újságírókra irányult. Egyúttal kiemelték, hogy miként az újságírók politikai állásfoglalása, úgy ezen állásfoglalás megállapítása is jogos. A tanulmányt megbélyegzőnek titulálni túlmutat a jó szándék határain – fogalmaztak.

Az ügyben mások mellett a BBC, az Independent, a Deutsche Welle, az Euronews és a Sputnik török nyelvű kiadásának dolgozói is érintettek.

Recep Tayyip Erdogan török államfő korábban kijelentette, hogy a terrorizmus nem magától terem, “kertészei” a vezércikkírók, véleményvezérek. “Ezek a kertészek azok, akiket az emberek gondolkodónak tekintenek. Az újságjaikban megjelenő vezércikkeikkel öntöznek. Egy napon pedig terroristaként jelennek meg az ember előtt” – hangoztatta Erdogan.

A TGS legfrissebb, június végi adatai alapján 135 újságírót tartanak fogva Törökország börtöneiben. A Riporterek Határok Nélkül (RSF) listáján sajtószabadság terén Törökország 180 ország között a 157. helyen áll.

MTI

Sharing is caring!

, , ,




Back to Top ↑