Cadmus fordítás Cadmus

Kína projektek tömegét finanszírozza a fekete kontinensen

2017. 02. 12.

Az afrikaiak ujjongása közepette indult meg a közlekedés a Dzsibuti–Addisz-Abeba-vasútvonalon. Nagyok az elvárások a Dzsibutit és Etiópiát összekötő projekttel szemben, az ünnepélyes megnyitón az etióp miniszterelnök úgy fogalmazott: a vasútvonal megváltoztatja a két ország társadalmi és gazdasági berendezkedését.

A légkondicionálóval ellátott szerelvények az egyébként háromnapos menetidőt mindössze 12 órára csökkentik, megkönnyítve az országok közötti kereskedelmet és közlekedést. A teherszállítás már tavaly októberben megindult a vonalon, de a személyszállításra csak e héttől kezdve van lehetőség.

Nem szabad megfeledkezni a projekt igazi nyerteséről, Pekingről. A kínaiak megtervezték, kivitelezték és nem meglepő módon finanszírozták a csaknem négymilliárd dollár értékű vasútvonalat. A China Africa Research Initiative nevű kutatóintézet hangsúlyozza: Kína próbálja kihasználni a fekete kontinens gazdasági lemaradottságát, és a vasúti projektek mellett repterek, kikötők és főútvonalak létrehozásával növeli befolyását. Afrikában erre minden lehetősége megvan, ugyanis az Afrikai Fejlesztési Bank egy korábbi jelentése is az infrastrukturális akadályokra hívta fel a figyelmet.

Eszerint a kontinensen nyolcvan százalékban kocsiutakon történik az áruk szállítása, azonban ezek 53 százaléka földút. További probléma, hogy a lakosság alig fele él ilyen utak közelében, így a mindennapokban esélye sincs oktatáshoz vagy alapvető egészségügyi ellátáshoz jutni. A vasúti hálózat fejlesztése szintén kezdetleges szakaszban van, a földrésznek 30 millió négyzetkilométeres területéhez képest mindössze 84 ezer kilométernyi vasútvonala van. Nem csoda tehát, hogy az otthon a világ legfejlettebb vasúti hálózatával rendelkező Kína épp Afrikát választotta a befolyásnövelés színteréül.

A Dzsibuti–Addisz-Abeba-vonal mellett szintén Kína felel egy, a kenyai Mombasát és Nairobit összekötő, 14 milliárd dolláros vasúti projektért, ezenkívül befektet egy 1400 kilométer hosszú, a nigériai Lagos és Calabar között közeledő, tengerparti vasútvonal építésébe. A The New York Times által megszólaltatott szakértő is hangsúlyozza: Peking színre lépésével újrarajzolódhat Afrika vasúti térképe. A kínaiak szerencséje, hogy a világ többi nagyhatalma látszólag nem érdeklődik az afrikai vasút iránt.

dzsibuti etiópia vasút térkép

A SmartRail World szakportál szerint mivel Európa és Észak-Afrika tétlennek és/vagy segítségre képtelennek tűnik, még sokáig Peking maradhat az afrikai vasúti projektek főszponzora.
Pekingnek természetesen megéri a mecénás szerep, több nemzetközi sajtóforrás is megjegyzi: a projektek java egy újfajta selyemút kezdeményezéséhez tartozik, amellyel a kínaiak nemzetközi kereskedelmi partnereket próbálnak szerezni. Valószínűleg sikeres kezdeményezésről van szó, ugyanis a The New York Times szerint sok feltörekvő állam képtelen közelebbi gazdasági kapcsolatot kialakítani az Európai Unió­val, így helyette Kína felé fordulnak.

Ami az Egyesült Államokat illeti, Washington már rég nem nem érdekelt Afrika infrastruktúrájának finanszírozásában, írja az amerikai lap. Nagy a valószínűsége, hogy ez a tendencia Donald Trump megválasztásával sem változik.

Magyar Idők

Megosztom:

, , , ,




Back to Top ↑