Cadmus fordítás Cadmus
  • Húszik válaszcsapásai a Vörös-tengeren

  • Szíriai konfliktus

  • Palesztin – izraeli konfliktus

  • Legolvasottabb híreink

    • No results available
  • Keresztényüldözés a Közel-Keleten

  • Afganisztáni háború

  • Tajvani konfliktus

  • Örmény-azeri konfliktus

  • Időjárás

Parádézás 1453 teherautóval Konstantinápoly elfoglalásának évfordulóján

2017. 06. 07.

Törökország az elmúlt időszak politikai irányzatának megfelelően egyre nagyobb hévvel ünnepli az Oszmán Birodalomhoz köthető neves napokat, melyek közül kiemelkedik Isztambul, akkori nevén Konstantinápoly elfoglalásának az évfordulója. Idén rendkívüli módját választotta a kormány a megemlékezésnek: 1453 teherautót vonultattak fel az Isztambul mellett épülő harmadik repülőtér építési területén, amivel nemcsak az 1453-as évre emlékeztek, de Guinness-rekordot is döntöttek.

Az iszlám és oszmán hagyományokra építő Igazság és Fejlődés Pártja tudatos politikájának következtében évről évre növekvő nosztalgiával tekint az Oszmán Birodalom fennállásának időszakára és az ahhoz köthető neves napokra. Idén a kormány nem szokványos módját választotta annak, hogy látványosan ünnepeljék Konstantinápoly bevételének 564. évfordulóját. Az Isztambultól mintegy 50 km-re fekvő, most épülő harmadik repülőtér területén 1453 teherautóval vonultak fel, hogy az 1453-as év előtt tisztelegjenek. A mintegy 1 óra 47 percig tartó parádézásban 3 ezer ember vett részt, a járműveknek 3,2 km-t kellett megállás nélkül megtenniük, hogy megkíséreljenek bevonulni a Guinness rekordok könyvébe. Az előkészületek és a teherautók felsorakoztatása 7 órát vett igénybe.

A harmadik repülőtér teljes megnyitásával a tervek szerint mintegy 150 millió utasforgalmat fognak lebonyolítani évente. Ha ezt sikerül teljesíteni, ez a repülőtér lesz a világ legnagyobb légiforgalmi kikötője, megelőzve a jelenlegi legnagyobbat, Atlanta repülőterét. A 6 felszállópályás repülőtér-komplexum mintegy 7659 hektárnyi területen fekszik majd, a fő terminálban a világ legnagyobb területű duty-free övezete kap helyet, és a komplexum része lesz még Európa legnagyobb méretű parkolóháza is, hotelek, kórház és egyéb kiszolgáló egységek társaságában. A repülőtér első üteme 2018 végére készül el, ekkor adják át az utasforgalomnak. A teljes építési terület 3,5 millió km2, ez 1,7-szer akkora, mint Monaco állam területe. Különböző elemzések azonban megkérdőjelezik, hogy valóban szükség van-e egy ekkora méretű repülőtérre, vajon tényleg lesz-e 200 millió utas 2023-ra, amit a projekt során el szeretnének érni.

A beruházás nagyfokú ellenállást váltott ki a környezetvédő szervezetek körében. A mintegy 7659 futballpálya méretű repülőtér egy olyan területre épül, amelynek 90%-át erdő borította, a maradék 10%-ot pedig tavak és mezőgazdasági területek tették ki. A különleges ökoszisztémával rendelkező régió ritka növényi- és állatfajoknak adott otthont, ezt a sokszínű flórát és faunát söpörték le a felszínről. A vidék ráadásul fontos megállóhelye a térség felett elhaladó madárvonulási útvonalnak, a költöző madárfajok több tízezer éve használják pihenőhelyként.

A szakemberek szerint az ökoszisztéma felborulásán túl Isztambul 15 millió lakója számára is felbecsülhetetlen mértékű károkat okoz egy ekkora erdőterület elvesztése, amely fontos része volt a várostól nyugatra, illetve északra elterülő zöldövezetnek. A város „tüdeje” vészesen zsugorodik, míg a levegő szennyezettségéből fakadó egészségügyi problémák vészesen nőnek.

Orientalista.hu – Türkinfo

Megosztom:

, ,




Back to Top ↑