2019. 02. 14.

Őrizetbe vették a Time által az év egyik emberének választott Fülöp-szigeteki újságírót

A Fülöp-szigeteki hatóságok szerdán őrizetbe vették Maria Ressát, a Time magazin által a 2018-as év egyik emberének választott újságírót rágalmazás vádjával.

A Rappler nevű kormánykritikus helyi hírportál főszerkesztőjét egy 2012-es cikk miatt vették őrizetbe, amely hónapokkal a vonatkozó jogszabály elfogadása előtt jelent meg.

Maria Ressát a munkahelyén vették őrizetbe a Fülöp-szigeteki nemzeti nyomozó iroda ügynökei. Az amerikai Time magazin által a 2018-as év egyik emberének választott újságírót ügyvédje szerint akár egész éjszaka is fogva tarthatják, hacsak egy bíró nem teszi neki lehetővé az óvadékot a hivatali órákon kívül.

Ressát egy üzletember panaszolta be, aki azt állította, hogy a Rappler egy 2012-es cikkében ember- és kábítószer-csempészethez kötötte személyét, amit ő visszautasított. Az írást négy hónappal a kibertérben való rágalmazásról szóló jogszabály elfogadása előtt tették közzé.

„Ez egyszerűen az eljárás jellege” – mondta Menardo Guevarra Fülöp-szigeteki igazságügy-miniszter, hozzátéve, hogy az újságíró bármikor leteheti az óvadékot.

Az Amnesty International (AI) elítélte Ressa őrizetbevételét, amelyet Butch Olano, az AI Fülöp-szigeteki irodájának vezetője „politikailag motiváltnak” minősített.
A Rappler rendszeresen bírálta Rodrigo Duterte Fülöp-szigeteki elnök kijelentéseit, drogellenes háborúját és külpolitikáját. Duterte számos beszédében kelt ki a hírportál ellen, és azt is megtiltotta, hogy annak újságírói tudósítsanak hivatalos tevékenységéről.

Az igazságügyi minisztérium tavaly októberben egy másik ügyben vádat emelt Ressa és a Rappler ellen, mert a hírportál 2015-ben elmulasztott bevallani egy csaknem 3 millió dolláros nyereséget. A hírportál vezető szerkesztője azt állította, hogy politikai érdekekből, mondvacsinált indokkal indítottak pert ellene. Ressa pénteken áll bíróság elé. Egy decemberi bírósági döntése nyomán Ressa óvadék ellenében szabadlábon védekezhetett.

A Fülöp-szigeteki cégnyilvántartó (SEC) 2018 elején megvonta a Rappler működési engedélyét, mert állítólag megsértett egy törvényt, amely tiltja külföldi természetes és jogi személyeknek tömegtájékoztatási eszközök birtoklását.

A Rappler 2015-ben támogatásban részesült Pierre Omidyar, az e-Bay internetes áruház egyik alapítója Omidyar Network nevű befektetési alapjából, ami a SEC szerint egyenlő a tulajdonlással. A Rappler vezetése szerint a finanszírozás nem biztosított tulajdonjogokat külföldieknek, és a hírportál továbbra is teljes mértékben Fülöp-szigeteki tulajdonban van.

MTI

Sharing is caring!

, , ,




Back to Top ↑