Cadmus fordítás Cadmus
  • Húszik válaszcsapásai a Vörös-tengeren

  • Szíriai konfliktus

  • Palesztin – izraeli konfliktus

  • Legolvasottabb híreink

    • No results available
  • Keresztényüldözés a Közel-Keleten

  • Afganisztáni háború

  • Tajvani konfliktus

  • Örmény-azeri konfliktus

  • Időjárás

A szankció feloldása után fellendült az iráni légi forgalom

2016. 11. 04.

Tíz hónap telt el azóta, hogy a nyugati hatalmak idén januárban feloldották az Irán elleni, annak nukleáris programja miatt kiszabott szankciókat. A megállapodás nemcsak az iszlám köztársaság urándúsítási programjának a visszafogását jelentette, de megnyitotta az utat Irán visszatéréséhez is a globális gazdasági vérkeringésbe.

Hirtelen iráni „aranyláz” ugyan nem következett be, de bizonyos fejlemények arra utalnak, hogy az ország mind intenzívebben lép kapcsolatba a világ többi részével – elég csak feltekinteni az egyre több repülőgéppel pettyezett égboltra.
Az eltelt tíz hónapban folyamatosan nőtt Irán nemzetközi légi forgalma: október első hetében például a teheráni reptér 140-nel több járatot indított és fogadott, mint 2015 májusának első hét napja alatt, azaz mielőtt aláírták volna a nukleáris egyezményt. A növekedés nagyrészt abból ered, hogy a légitársaságok növelték kapacitásukat, illetve sűrítették járataikat meglévő útvonalaikon. Nem elhanyagolható tényező azonban az sem, hogy számos nagy európai légitársaság – köztük az Air France és a British Air­ways – hosszú szünet után újraindították járataikat. Az is közrejátszott, hogy korábban az amerikai szankcióknak az is részük volt, hogy nem repülhettek olyan gépek Iránba, amelyek az Egyesült Államokban készült alkatrészeket tartalmaztak – a két legnagyobb gyártó, a Boeing és az Airbus pedig bőven használ ilyen részegységeket.

Most nemcsak hogy külföldi társaságok ilyen típusú gépei repülhetnek Iránba, de idén nyáron Teherán is több tíz milliárd dolláros szándéknyilatkozatot írt alá a két céggel több száz utasszállító repülő beszerzésére. Ezeket az ügyleteket viszont még nem véglegesítették, valamint sok kérdőjel is lassítja a beszerzést. Többek között szakértők kételkednek benne, hogy a vezető állami légitársaság, az Iran Air képes-e ennyi gép „begyűjtésére”, de ha igen, nemigen lesz ereje versenyezni a globális légitársaságokkal.

A légiflottára pedig ráfér az alapos frissítés, hiszen az állomány darabjai többnyire az 1979-es iszlám forradalom előtti időkből származnak, illetve azokból az orosz Tupoljevekből állnak, amelyekre Teherán a szankciók alatt volt kénytelen fanyalodni.

Magyar Idők

Megosztom:

,




Back to Top ↑